”kaupallinen yhteistyö Asennemedia ja Holvi

Olin ihan innoissani, kun pääsin tekemään yhteistyötä Holvin kanssa. Itse olen ollut todella pitkään yrittäjä ja kaikki mikä liittyy yrittäjyyteen ja yrittäjän elämän helpottamiseen kiinnostaa minua ja on lähellä sydäntä. Tiedän henkilökohtaisesti millaista vapautta yrittäjyys tuo ja toisaalta millaista vastuuta ja epävarmuutta se sisältää. Koskaan ei voi tietää tarkasti miten edessäpäin on töitä tai liikevaihtoa, mutta sen voi päättää miten yrityksen perusta on rakennettu ja kuinka taloushallinto pyörii.

-Hyvin hoidettu taloushallinto on paitsi fyysisesti, 
myös henkisesti yksi tärkeimpiä yrityksen peruspilareita.-

Holvi on uudenlainen yrittäjän taloudenhallinnan palvelu. Holvi on myös kätevä apuvälinen yrityksen taloushallinon järjestelyyn. Palvelusta löytyy yritystilin ja Holvi Business Mastercard -maksukortin lisäksi esimerkiksi laskutusohjelma, jonka avulla pystyt reaaliajassa valvomaan maksuja. Tai Holvi on kätevä apuvälinen verkkokaupan pyörittämiseen ja vaikkapa tositteiden käsittelyyn.

Yrittäjyys on toki paljon muutakin kuin vakaan taloushallinnon järjestämistä. Se vaatii intoa ja inspiraatiota. Olipa kyse minkä tahansa alan yrityksestä, inspiraatio on tärkeää. Minua on aina kiinnostanut jutella toisten yrittäjien kanssa, paitsi käytännön asioiden hoitamisesta niin myös siitä mikä heitä inspiroi. Niinpä keksin yhteistyön tiimoilta pyytää blogiini vierailulle muutamia taitavia ja innostavia naisyrittäjiä. 

Ensimmäisenä vieraanani on Jutta Karihtala, jonka moni teistä varmasti tuntee ihanan Oblik-blogin kautta. Jutan mieletöntä ideointikykyä ja visuaalisuutta ollaan saatu ihastella hänen bloginsa kautta. Paitsi että Jutta pyörittää blogia, kuuluu hänen yrittäjyyteensä paljon muutakin. Jutta nimeääkin itsensä termillä luova suunnittelija; tehden esimerkiksi sisustussuunnitelmia, sisällöntuotantoa, somea, graafista suunnittelua ja stailauksia.

Käväisin Jutalla kylässä ja asetin hänelle listan kysymyksiä, jotka liittyvät niin yrittämiseen kuin hänen pettämättömään tyyliinsäkin. Joten ottakaahan rento asento, tässä teille palanen Jutan tyyli-inspiraatiota.

Oman tyylin avaimet

Skandinaavisen boheemi. Kotini ei ole puhtaasti skandinaavinen eikä toisaalta boheemikaan. Mutta siinä on ripaus molempia. Glamour ja luksus ei puhuttele minua, viihdyn paremminkin neutraalissa ympäristössä ja pukeutumistyylissä. Mutta yksityiskohdat ovat tärkeitä ja ne täydentävät selkeää pohjaa, oli kyse sitten kodistani tai pukeutumisestani.

Miten sinä unohdat oman tyylisi asiakkaille suunnitellessa – vai unohdatko

Asiakkaat hakeutuvat luokseni juuri oman tyylini perusteella ja heillä on siten hyvin samanlainen visuaalinen näkemys ja toive. Voin myös sanoa asiakkaille, jos en koe projektia oman tyyliseksi, silloin sanon etten ole paras valinta siihen työhön. 

Miten markkinoit palveluitasi

En aktiivisesti markkinoi, paitsi olen aktiivinen somessa. Minun on oikeastaan vaikea vastata tähän koska en tietoisesti ole hakenut asiakkaita, vaan he ovat löytöneet minut. Myös toisten suositusten perusteella tulee asiakkaita. Some on yrittäjälle tärkeä.

Miten toimit hinnoittelun suhteen, onko se sinulle selkeää

Tuntihinnoittelu on hyvä peruste, kun on tehnyt pitkään tällaista työtä, osaa etukäteen jo arvioida paljonko aikaa projekteihin menee. Toki alussa hinnoittelun kanssa oli opettelua ja aikaa meni enemmän kuin oli laskenut.


Mikä on kotona lempiyksityiskohtasi

Pidän tämän kodin ikkunoista ja ikkunalaudoista. Täällä ei ole vaihdettu ikkunoita, vaan ne ovat alkuperäiset. Lasi on kauniisti kupruista, kun silloin ei saanut ihan sileää lasia. Kaikki mikä kuuluu tämän talon alkuperäiseen arkkitehtuuriin miellyttää minua kovasti.

Itse tuomistani asioista lemppari on erilaiset designtuolit. Olen kerännyt niitä ajan kanssa ja kaikki ovat käytettyinä hankittuja, se oli tavoitteeni. Tuolien keräämiseen on mennyt aikaa, niinpä niihin on tullut kiintymyssuhde.


Mistä saat inspiraatiota

Tarvitsen joutenoloa, huomaan heti inspiraation puutteen jos siihen ei ole ollut aikaa. Kirjoittamisessa minun pitää kuunnella musiikkia tai mennä ulos. Äänimaailmojen kuunteleminen auttaa kirjoitusinspiraatioon. Jos taas teen koneella työtä tai suunnittelen, minun täytyy puolestaan olla tarpeeksi jouten. Silloin teen esimerkiksi käsillä jotain, näin ei tarvitse ajatella muuta kuin sitä mitä tekee, vaikkapa ruuvaamista tai maalaamista.

Mikä on paras ajakäyttövinkkisi – kun työ sekoittuu arkeen

Se onkin vaikeaa eriyttää työtä ja vapaa-aikaa. Minulla on kyllä apuna tietyt rutiinit, esimerkiksi en ota läppäriä sohvalle tai makuuhuoneseen. Tein pitkään pelkästään työhuoneessa töitä, nyt olen välillä siirtynyt myös ruokatilan pöydän ääreen, se on vielä ok. Mutta olen päättänyt että en ota töitäni sohvalle tai makuuhuoneeseen. Olen myös aktivoinut uudelleen paperikalenterin sähköisen rinnalle. Minun täytyy nähdä työtilanne kirjoitettuna, silloin se on helpompi hahmottaa. 

Olet tullut pankkialalta, niin kuinka tärkeää sinulle on yrityksen hallinnolliset asiat

Auttaa toki kun olen ollut pankkialalla.  Siirryttyäni yrittäjäksi oli selvää että paperiasioiden on oltava kunnossa. Voisin periaatteessa tehdä kirjanpidon itsekin mutta minulla on hyvä kirjanpitäjä, joka asettaa deadlinet. Tällöin tiedän että on joku joka odottaa minulta materiaaleja ja pysyn aikatauluissa. Mutta toki seuraan itse tarkasti päivittäin yrityksen analytiikkaa, sitä missä mennään. Käytän myös avukseni sähköisiä sovelluksia. Minun täytyy nähdä asiat helposti koko ajan halutessani.

Laskujen ohjelmointi esimerkiksi helpottaa todella paljon, että saa ne tavallaan päästä pois, vaikka maksu meneekin vasta eräpäivänä. Se stressasi ennen tosi paljon, kun yritti muistaa mitä laskuja olikaan odottamassa maksua.

Pienyrittäjän tärkeimpiä asioita on että taloushallinto on kunnossa, kun yrittäminen muutenkin on epävakaista. Ja että on rutiinit, niin voi keskittyä rauhassa luovaan työhön.

Holvi sisältää kaiken pienyrittäjälle tärkeän tiedon reaaliaikaiseen taloustilanteen hallintaan, tulo- ja menoliikenne on aina ajan tasalla ja tarkistettavissa. Tiedät myös mihin arkistoit tarvittavat dokumentit ja kuitit. Kirjanpitäjäsi saa sinulta helposti materiaalit,  näin säästät myös kirjanpitokuluissa, ellet hoida kirjanpitoa itsenäisesti.

Paras ostoksesi yritykselle

Tärkein ja paras – läppäri. Olen vielä alkuvuoteen saakka tehnyt työt poytäkoneella, ajatellen että voin sen avulla rajata työntekoa. Ja onhan se tärkeä myös ison näytön takia. Mutta minulla jää paljon tyhjää aika esim. tapaamisten välillä. Nyt läppärin avulla voin käyttää tuon ajan tehokkaasti töihini.



Stailausvinkki jokaiseen kotiin

Ei kannata olla niin kriittinen. Olen rentoutunut kodin laittamisen suhteen ja on mukavampi olla kun ei ole niin tarkka kaikesta. Rento ja silti siisti koti on aina viihtyisä. Lisäksi haluan mainita kasvit. Viherkasveilla ja leikkokukilla saa luotua eloa ja raikkauden tunnetta kotiin.

Mistä jutusta et visuaalisesti saa tarpeekseesi, mikä sykähdyttää aina

Minulla on värikausia, vahvoja värikausia – sykähdyn siis esimerkiksi väreistä. Tai yksityiskohdat. Voin käyttää niihin paljon aikaa. Ja ruokakaupan hedelmäosasto – se ihastuttaa aina. Sorrun sellaisiin hedelmiin mitä ei edes ehkä syödä, vaan ostan ne puhtaasti visuaalisista syistä. Esimerkiksi saatan välillä ostaa kookospähkinän, vain koska se on niin kaunis.

Unelmaostos

Haluaisin ostaa Vespan. Se liittyy yrittäjyyteen – ollaan sinnitelty yhdellä autolla koska auto on niin suuri kuluerä. Olen jo kerran menannutkin ostaa Vespan. Nyt kun yksittäisiä tapaamisia on paljon, Vespa helpottaisi arkea tosi paljon. Minulla on myös pilviunelma siitä miltä Vespalla liikkuminen tuntuisi, vaikka todellisuudessa sataisi ehkä vettä ja tukka olisi huonosti. Nyt olen kuitenkin miettinyt joka päivä Vespan ostamista; huvitan itsäni ajatuksella, että tekisin vain kivoja retkiä sen kanssa.

Holvista saat käyttöösi yritykselle oman Holvi Business Mastercard -maksukortin. Holvi aplikaation avulla kortilla tehtyjen ostosten kuitit voi tallettaa suoraan kirjanpitoon Holvin arkistoon.

Mitkä on tärkeimpiä apuvälineitä yrittäjänä

Muistikirja ja kalenteri. Minulla on aina muistikirja, en välttämättä edes lue aina kirjaamiani muistiinpanoja. Mutta muistan asiat helpommin kirjattuani ne ylös. Tosin en useinkaan palaa muistiinpanoihini, mutta ne auttavat. Asia on silloin pois päästä, se on jossain tallessa ja pää tyhjentyy.

kuvat: Tapio Hartman

Jutankin kanssa jutellessani totesimme yhteen ääneen, miten paljon yrittäjän työtä helpottaa huolella hoidettu hallinto.

Holvi on suomalainen yritys, joka on perustettu toisten yrittäjien toimesta helpottamaan pienyritysten byrokratiaa. Palvelu on koonnut yhteen yrittäjän tarvitsemat talouspuolen palvelut. Holvin kautta hoituu rahan ja maksujen hallinnan lisäksi esimerkiksi palkanmaksut, kirjapitoraportit, tositteiden arkistointi ja jopa vaikka verkkokaupan pyörittäminen.  Palveluista voi tietysti itse valita omalle yritykselleen sopivimmat. 

Jos kuulut niihin yrittäjiin, jotka haluavat olla jatkuvasti ajan tasalla yrityksen taloustilanteen suhteen, on Holvi juuri oikeanlainen ratkaisu. Toisaalta, myös tällaiselle ei niin skarpille taloustilanteen seuraajalle Holvi osuu nappiin, sillä kun sinne siirtää tiedot, tietää että tärkeät asiat ovat tallessa ja saatavilla silloin kun itse haluaa perehtyä niihin tai on aika toimittaa materiaalit kirjanpitäjälle –  materiaalien toimitus on aika paljon yksinkertaisempaa kuin sekainen kuittikasa  (josta aina osa on hukassa) ja hätäiseen tulostetut tiliotteet.

Yrittäminen on kyllä aivan mahtavaa ja innostavaa, etenkin kun osaa järjestää kaikki yrittäjyyteen liittyvät osa-alueet mahdollisimman helpoiksi ja hallittaviksi. Silloin jää aikaa ja intoa hoitaa ne asiat joiden takia alun perin yrittäjäksi ryhtyi.

4 Comments

  1. Olipa kiva juttu lukea! Tykkään muutenkin haastatteluista ym ja liiketalouden opiskelijana kaikki yrittäjyysjutut kolahtaa. Kiva jos näitä tulee vielä lisääkin 🙂

    • Oi onpa kiva kuulla, kiitos kun jätit kommentin. Näitä on tulossa lisää, olen aika innoissani, sillä tätä juttua oli niin kiva tehdä.

  2. Kiitos ihanasta jutusta Anne ja kuvista Tapsa <3. Tämän haastattelun jälkeen huomasin inspiraation kohoavan. Yrittäjyydestä kannattaa siis selvästi keskustella mahdollisimman paljon ja mahdollisimman monen kanssa. Vertaistuki – sitä ei voi tarpeeksi paljon edes korostaa. Ja kuten lopussa totesitkin, niin mitä paremmin hallinnolliset ja muutkin osa-alueet ovat organisoitu, sitä enemmän jää aikaa itse työstä nauttimiseen. Siksihän me yrittäjät olemme tälle polulle lähteneet. Intohimosta <3.

    • Kiitos sinulle! <3 Oli kyllä todella antoisaa vaihtaa ajatuksia ja itsekin sain taas meidän juttelusta niin paljon intoa ja inspistä. Tässä taas huomaa miten tärkeää on tavata toisia yrittäjiä ja ystäviä. Innostusta on mahtava jakaa toisten kanssa. Ja tosiaan, kuten todettiin, niin hyvin järjestetty hallinto vie yrittäjältä turhaa stressiä ja auttaa jaksamiseen. Intohimo on todella kantava voimavara.

Write A Comment