”kaupallinen yhteistyö Emmy

Havahduin tässä eräänä päivänä ihan konkreettisesti, kuinka ostokäyttäytymiseni on muuttunut. Tarkoitan, että toki olen tiedostanut jo pitkän aikaa, että en enää ole se tyyppi joka tilaa viikottain vaatteita nettikaupoista tai kuluttaa vapaa-aikaansa kiertelemässä kaupungilla hypistelemässä tavaroita. Näin on käynyt todella monelle muullekin – kuluttamisesta on tullut järkeistettyä ja hallittua. Samalla kun haluaa miettiä ostoksiaan, niin minä ainakin haluan myös hallita kotona olevan tavaran määrää. Se koskee kaiken muun lisäksi myös vaatteita. Nautin viikata pyykkejä kun tiedän että niille on oma paikkansa kaapissa. Ihastelen aamuisin vaatetankoani, kun voin liu’utella vaatteita niitä valitessani, enää ei ole suppuisia vaatekasoja.

Olen aloittanut karsimisen jo kauan aikaa sitten, mutta koska en osaa tehdä ”konmaritusta” yhdellä rykäisyllä, olen pikku hiljaa toteuttanut siivousprosessia. Samalla olen opetellut miten kannattaa kierrättää, niin vaatteet kuin muutkin tavarat.

Vaatteiden kierrätysvinkkejä:

  • Aloita kierrättäminen ostopäätöksen tekemisellä. Määrittelet vaatteen loppusijoituspaikan jälkeesi jo silloin kun teet valinnan mitä ostat. Itse yritän valita enimmäkseen sellaisia vaatteita, joita tiedän oikeasti käyttäväni. Toiseksi suosin mieluiten paikallisia liikkeitä, eli kotimaista yrittämistä. Kiinnitän myös erityisen paljon huomiota vaatteen materiaaleihin ja laatuun.
  • Kun sinulla on ajaton ja laadukas vaatekappale, saat sen todennäköisesti myytyä eteenpäin jollekin, jolle siitä on vielä iloa pitkäksi aikaa. Tällaiset vaateostot ovat järkeviä ja osan hinnasta saa takaisin myymällä eteenpäin.
  • Lahjoita hyväkuntoisia ja ehjiä vaatteita ja asusteita hyväntekeväisyyteen. Itse vien hyväntekeväisyyskirppikselle sellaiset vaatteet, joista ei myynnillisesti juurikaan hyödy. Tähän sarjaan kuuluvat esimerkiksi hyvälaatuiset ketjuliikevaatteet.
  • Suomessa on toimiva jätelajittelu, joskus on parempi kuskata vaate hävitettäväksi oikealla tavalla, kuin laittaa se kiertoon kohteeseen, jossa sitä ei osata hävittää oikein.Kuuntelimme kerran autossa Arkijärki-podcastia, jossa pohdittiin vaatteiden kierrätystä. Tiedättekö esimerkiksi, kun joillakin ketjuliikkeillä on tapana järjestää vaatteiden keräyskampanja, jossa voi viedä hyväkuntoisia vaateitaan liikkeeseen ja saa heiltä alekupongin vastineeksi. Mihin nuo vaatteet päätyvät; no niiden keräys on ulkoistettu yritykselle, joka kokoaa kerätyt vaatteet paaleihin ja rahtaa ne esim. Arfikkaan. Siellä näitä vaatteita päätyy myyntiin esimerkiksi toreille, josta sitten ketjuliikkeiden jo usein melkein loppuun käytettyjä vaatteita paikalliset ostavat itselleen. Hyvä tähän asti, mutta kun tällaiset (usein keinokuituiset) vaatteet ovat rikki ja käyttökelvottomia, ei kohteessa ole asianmukaista jätteiden hävitysjärjestelmää. Sen jälkeen ne päätyvät siellä kaatopaikalle kasoihin, joista ne eivät katoa ihan heti. Sen vuoksi joskus on parempi toimittaa oikein heikkolaatuinen vaatejäte asianmukaiseen kierrätykseen täällä kotimaassa. Parempi että se tuhotaan polttamalla kuin että se jää ongelmaksi toiselle puolen maapalloa. Mitä tuumitte tästä?

Itse olen myynyt parempia vaatteitani suoraan blogin/instan kautta, se on ollut oikein toimivaa. Mutta kaapistani löytyy niin paljon kivoja juttuja, että en kaikkia halua pommittaa somekanaviini. Silloin myynnin voi hoitaa muullakin tavalla. Olen joskus kokeillut itsepalvelukirppistä, mutta totuuden nimessä se on aikamoinen homma. Kirppispöytää täytyisi käydä järkkäilemässä usein ja lopulta iso osa tavaroista jää myymättä.

Kuulin kaveriltani Riikalta Emmystä, joka myy ns. paremmat vaatteet puolestani. Kokeilin ensimmäistä kertaa tällaista valmista käytettyjen vaatteiden myyntipalvelua. Homma toimi yksinkertaisesti niin, että Emmyn sivuilta tulostetaan tarvittavat myyntilomakkeet, vaatteet pakataan ja toimitetaan joko Emmyn kierrätyslaatikkoon tai postiin.  Minä kiikutin oman pakettini Stockmanille Emmyn laatikkoon.

Emmyllä ollaan huolellisia siitä mitä tuotteita he ottavat myyntiin, näin heiltä ostettuihin vaatteisiin ja asusteisiin voi luottaa, ne ovat kaikki ehjiä ja hyväkuntoisia – sellaisia joille on vielä hyvin käyttöikää jäljellä. Myyntiprovisio määräytyy vaatteen hinnan mukaan, mitä korkeampi hinta, sitä suurempi on myös myyjän osuus.

Emmyllä vaatteet hinnoitellaan ja kuvataan

Itse pääsee myyjänä kovin helpolla, sillä Emmyllä vaatteet hinnoitellaan ja kuvataan heidän verkkokauppaansa, itse siis ei tarvitse tuskailla sen prosessin kanssa. Tässä on kyllä pakko mainita, että kuvat eivät selvästikään tee oikeutta vaatteille, mutta jos on kerran Emmystä ostanut, tietää, että luonnossa tuote on kuvaansa nähden parempia. Ymmärrän ettei kuvausprosessiin kannata käyttää liikaa aikaa ja vaivaa, sillä Emmyyn saapuu jatkuvasti uusia tuotteita ja prosessi on nopeatempoinen.

Tässä on Emmyn pikaopas myyjälle.

Itse lähetin tällä kertaa myyntiin nämä kuvissa näkyvät vaatteet. Kurkkasin, että ne on juuri näpytelty myyntiin Emmyn sivuille, sieltä ne jo löytää. (Lukiessasi tätä saattaa olla, että ne on jo myyty)

Minusta on hyvä, että Emmy on tarkka myytävistä tuotemerkeistään, heille on kehittynyt jo taito tietää mikä tavara liikkuu parhaiten. Joten kannattaa lukaista sivuilta ohjeet myyntiä ajatellen. Minun satsissani oli tällä kertaa mm. Marimekon, Arelan ja Minimumin vaatetta.

   Kun Emmy on myynyt sinne lähetetyt vaatteet, tilittävät he myyjän osuuden suoraan tilille – kätevää. Jos jotkin tuotteet eivät men kaupaksi puolen vuoden aikana, Emmy lajjoittaa ne hyväntekeväisyyteen, tai toki myyjä voi saada ne takaisin itselleen jos näin toivoo. Minä annan mielelläni myymättömät tuotteet hyväntekeväisyyteen.

Kaikenkaikkiaan tämä prosessi tuntui oikein helpolta ja järkevältä, ajatellen niitä itselle rakkaampia ja parempilaatuisia vaatteita.

Olisi kiinnostava kuulla, oletteko te huomanneet omissa ostokäyttäytymisissä muutosta ja miten te hoidatte vaatteiden kierrätyshomman.

2 Comments

  1. Löysin Emmyn muutama viikko sitten ja kiinnostuin. Jätin vaatteet laatikkoon kolme viikkoa sitten, eikä mitään ole kuulunut. Kuinka kauan kestää, kun vaatteet tulevat myyntiin, osaisitko kertoa?

    • Moikka Meri!
      Satuin huomaamaan kysymyksesi Annen blogikirjoitusta lukiessani ja ajattelin vastata, sillä olen Emmyssä töissä. 🙂 Normaalisti myyntiin tulevien vaatteiden käsittelyaika on noin 2–3 viikkoa, mutta aika saattaa hieman vaihdella riippuen siitä, onko ruuhkaisempaa vai hiljaisempi hetki. Näin keväällä, kuten yleensä aina kauden vaihtuessa, ihmisillä on siivousintoa, mikä näkyy meilläkin myyntiin saapuvien määrän kasvuna. Myyntilaatikkomme tyhjennetään yleensä kerran viikossa, lisäksi kuljetukseen toimipisteellemme Lohjalle saattaa mennä päivä tai parikin, riippuen mistä päin Suomea lähetys on tulossa. Sanoisinkin, että kannattaa vielä odotella hetki rauhassa. Uskoisin, että saat meiltä pian meiliä. 🙂 Jos kuitenkin käy niin, ettei mitään kuulu (eikä roskapostistakaan löydy väärään paikkaan eksynyttä saapumisilmoitusta), ja vaatteiden viennistä on kulunut jo useampi viikko, kannattaa laittaa meiliä osoitteeseen info@emmy.fi. Asiakaspalvelumme auttaa mielellään.
      terkuin, Minttu /Emmyn markkinointi

Write A Comment